PrestaShop i WooCommerce to dwa najpopularniejsze rodzaje oprogramowania, jednak każdy z nich reprezentuje inny model budowania e-commercowej platformy.
Woocommerce to BEZPŁATNA wtyczka WordPress zaprojektowana w celu rozszerzenia funkcjonalności CMS o koszyk na zakupy. Nie jest to odrębna platforma e-commerce, jedynie plugin, rozwijany od 2011 roku.
Wybór pomiędzy dwoma najpopularniejszymi rozwiązaniami nie jest wcale prosty. Oba skrypty są równie popularne, choć różnią się miedzy sobą pod wieloma względami. Po pierwsze, PrestaShop jest samodzielnym oprogramowaniem dla e-sklepu, WooCommerce to plugin dla platformy WordPress. WooCommerce jest rozszerzeniem, popularnej platformy blogowej. Aby skorzystać z jego funkcjonalności, należy zainstalować na serwerze WordPress, a w kolejnym kroku wtyczkę. Zarówno Presta, jak i WordPress to rozwiązania typu open source. PrestaShop jest niezależnym skryptem, a wdrażanie modułów na platformie PrestaShop wymaga dodatkowych funduszy.
WooCommerce
Oprogramowanie dostarcza podstawowy zestaw funkcji i obejmuje wszystkie niezbędne narzędzia do rozpoczęcia działalności online, w tym: produkty, klientów, system zarządzania zamówieniami, różne opcje wysyłki i płatności, raporty biznesowe, narzędzia marketingowe. SEO przy WooCommerce możemy wykorzystać popularne wtyczki takie jak YOAST SEO, które pomagają w optymalizacji. Dla porównania w przypadku Presty, znalezienie darmowych modułów nie jest takie proste.
Oprogramowane z reguły PrestaShop wybierane jest przez bardziej zaawansowanych użytkowników, którzy posiadają wiedzę programistyczną i są gotowi na wydanie dodatkowych funduszy na rozwój platformy. To moduł o dojrzałej architekturze, oprogramowanie pozwala na stworzenie sklepu internetowego od zera lub na korzystanie z darmowych szablonów. Oczywiście istnieje możliwość inwestowania w płatne motywy. Na oficjalnej stronie znajduje się ponad 1 300 wzorów. Plusem jest to, że szablony Premium zaskakują jakością i wyglądają naprawdę profesjonalnie.
PrestaShop jest platformą typu open source zbudowaną w oparciu o technologię Smarty, otwiera nieograniczone możliwości dostosowania wyglądu sklepu. Trzeba jednak pamiętać, że także we wtyczce Woo kwestia wyglądu nie stanowi ograniczenia.
PrestaShop polecamy raczej tym, którzy są zdecydowani na prowadzenie sklepu, myślą o większym ruchu, większej liczbie produktów i mają budżet na dodatkowe moduły.
WooCommerce będzie lepszym wyborem dla tych, którzy dopiero myślą o uruchomieniu pierwszego sklepu, mają doświadczenie z platformą WordPress, są ograniczeni budżetowo i myślą maksymalnie i kilku tysiącach produktów.